Eurodesk történetek: Karrier, Kahoot és a szülőség - 1. rész

2020.08.27. 08:55 Kategória: Sztorik, élmények

Interjú Maczó Józseffel, a veresegyházi Támaszpont MOPKA munkatársával.

Kezdjük azzal, hogy picit visszaugrunk az időben! Tudnál mesélni arról, amikor legelőször találkoztál az Eurodesk hálózattal? 

Nos, szervezetünk 2012 óta a hazai Eurodesk hálózat tagja, 2013 óta pedig  régiós koordinátori szerepet is betölt a közép-magyarországi régióban. Viszont 2012-2013 környékén még személyes okok miatt csak részfeladatokat tudtam vállalni, amelyek többnyire rendezvényeken való besegítésből álltak. Azonban már ekkor is igyekeztem minél jobban megismerni a hálózatot, munkatársaimon keresztül nyomon követtem a tevékenységét. Majd 2016 végén, a pécsi Országos Találkozón jött el az idő, hogy személyesen is találkozzak a Eurodesk hálózat tagjaival, és aktívabban részese legyek az ifjúsági információ szolgáltatásnak.

 

Mi motiválta a szervezetedet, hogy csatlakozzon a hálózathoz? 

Hogy mi motiválta a szervezetet? Valójában adta magát a helyzet. Nekem is és munkatársaimnak is a gyerekei pont akkoriban voltak kamaszok, és kaphatóak voltak bármilyen nemzetközi programra. Közülük szinte mindenki részt vett több ifjúsági cserén is, vagy éppen bilaterális cserén, de akadt köztük, aki nemzetközi önkéntességben próbálta ki magát. Természetesen nem csak a mi gyerekeinknek sikerült nemzetközi programokra eljutniuk, hanem sokat tettünk azért, hogy minél több fiatalt tájékoztassunk a nemzetközi mobilitási lehetőségeikről. Épp nem régen számoltuk össze, hogy már több mint száz olyan fiatal van, aki rajtunk keresztül vett részt valamilyen nemzetközi programon.

 

Milyen tapasztalatokra tettetek szert, mint Eurodesk partnerszervezet?

Sok apró, gyakorlatias dolgot megtanultunk. De ami talán fontosabb, hogy mi magunk is kihasználtuk a lehetőségeket, és számos tréningen vettünk részt, amelyek egytől-egyig sokat nyújtottak mind szakmai, mind nyelvgyakorlási, mind pedig személyiségfejlődési szempontból. Ezeket az előnyöket pedig a mindennapokban is tapasztaljuk: immáron harmadik éve működünk önkénteseket fogadó szervezetként, és minden évben egy török és egy német önkéntes érkezik hozzánk. A velük való kommunikáció is egyszerűbb és gördülékenyebb lett a korábbi programok hatására. Emellett pedig számos olyan módszert és eszközt ismertünk meg, amiket szinte egytől egyig használni tudunk a napi munka során.

 

Mit vettél észre, mivel gazdagodnak azok a fiatalok, akik részt vesznek nemzetközi programokban?

Először is hadd osszak meg egy történetet. Korábban említettem, hogy a saját gyermekeink is előszeretettel vettek részt nemzetközi programokon, többek között ifjúsági cseréken. Ami viszont számunkra is csak később derült ki, hogy ezek a programok jelentős hatással lehetnek a majdani karrierjükre. Történt ugyanis, hogy kolléganőm fia, aki webfejlesztéssel és programozással foglalkozik, már felnőttként benyújtotta a jelentkezését egy nemzetközi céghez. Fel is keresték állásinterjúra, ami online meeting formájában zajlott le. Az interjún viszont kiderült, hogy a HR-es, aki a felvételiztetést intézte fiatalként szintén részt vett számos ifjúsági cserén és nemzetközi programon, így az interjúbeszélgetés hamar az ezekkel kapcsolatos élmények, vélemények cseréjére terelődött. Azt már mondanom sem kell, hogy kolléganőm fia megkapta az állást.

Ugyanakkor szeretném hangsúlyozni, hogy ez nem csupán egyedi eset. Egyre inkább azt vesszük észre a fiatalok visszajelzéseiből, hogy a nagyobb cégeknél, amelyeknek valamilyen nemzetközi kötődésük is van, óriási előnyt jelent az ilyen jellegű programokban szerzett tapasztalat. Részben az idegennyelvi és kommunikációs készségek, részben pedig a multikulturális környezetben szerzett élmények miatt, amelyek ezeken a programokon kívül nehezen megszerezhetők. Különösen igaz ez a külföldi önkéntességre, amit egyre inkább előtérbe helyeznek a nagy cégek.

 

Többször is utaltál rá, hogy szülőként is megélted, hogy milyen az, amikor egy fiatal valamilyen nemzetközi programban vesz részt. 

Nehéz elindítani a gyereket, mert szülőként benned van a félelem, hogy vajon mi lesz vele. Nekem a kisebbik gyerekem inkább a maga útján találta meg a külföldi lehetőségeket, viszont a nagyobb lányom több mobilitási programmal is élt: előtte ott voltak jó példaként, azok a fiatalok, akik rajtunk keresztül már korábban részt vettek hasonló programokon, és megosztották élményeiket a kortársaiknak a Time To Move kampányban, (az Eurodesk hálózat egész országot lefedő éves kampánya minden év októberében - szerk.) az Eurodesk közép-magyarországi partnerszervezetei által  szervezett EU Party-n.

Lányomnak az első ilyen típusú élménye egy finnországi bilaterális cseréhez köthető, aminek a témája a női vállalkozás elősegítése volt. Összesen negyven 15 és 25 év közötti lány vett részt rajta, közülük húszan Veresegyházról, húszan pedig Finnországból, és 1-1 hetet töltöttek el a két országban. A program érdekessége az volt, hogy a finn lányok mindannyian szomáliai gyökerekkel rendelkeztek, így lányom egy valódi multikulturális élménybe csöppent. Ezen az élményen felbuzdulva később már maga kereste a lehetőségeket. Sőt mi több, jóval magabiztosabb lett, és azóta könnyebben szólal meg idegen nyelven is. 

 

A cikk folytatását ide kattintva olvashatod.


Ha nemzetközi programok és lehetőségek iránt érdeklődnél, keresd a veresegyházi Támaszpont MOPKA-t vagy a hozzád legközelebbi Eurodesk partnert. Elérhetőségieket oldalunkon a Partnerek fül alatt találod meg.

'



Megosztom

Eurodesk történetek: Székesfehérvár és a “szegedi” kulturális antropológusok

Interjú Komáromi Istvánnal, a szegedi Talentum Alapítvány az Önkéntesség Támogatásáért szervezet munkatársával.

Time to Move: Fedezd fel velünk Európát 2020-ban is!

Külföldi tanulási vagy önkéntes lehetőségek érdekelnek? Részt vennél nemzetközi projektekben, eseményeken? Kíváncsi vagy, milyen Európai Uniós támogatások, pályázatok állnak nyitva előtted? Bizonytalan vagy, hogy a jelenlegi korlátozások miatt mit lehet és mit nem? Csatlakozz az Eurodesk Time to Move kampányának rendezvényeihez személyesen vagy éppen online, és választ kapsz a kérdéseidre!

Idén is játékra hív a Time to Move!

Szeretsz rajzolni, érdekel a grafika vagy a divat, netán épp ezeken a területeken képzeled el a jövődet? Próbáld ki magad! Tervezd meg a Time to Move kampány idei hivatalos pólóját, és szerezd meg az értékes nyeremények egyikét!