Eurodesk történetek: „Tíz éve együttműködünk...”

2020.07.27. 16:27 Kategória: Sztorik, élmények

Interjú Szabó Enikővel, a gyulai Mi egy Másért Egyesület munkatársával.

Mikor ismerted meg az Eurodesk hálózatot, és mi volt az, ami az Eurodeskhez csatlakozásodat motiválta?

2008-ban Békéscsabán találkoztam a Patent Diákiroda képviselőjével, aki akkor már Eurodesk hálózati tag volt. Mivel akkoriban az volt a koncepió, hogy egy megyéből csak egy partnerszervezet lehet tag, ezért a mi egyesületünk sajnos nem csatlakozhatott. 2010-ben a Mobilitás Dél-alföldi régiójának munkatársa javasolta, hogy lépjünk be a hálózatba. Sokat köszönhetünk nekik. Mivel az Eurodesk küldetése, tevékenysége már korábban is nagyon szimpatikus volt, nem utasítottuk vissza a lehetőséget.

Mit köszönhetsz a hálózatnak, miért éri meg tagnak lenni és maradni?

Vidéki szervezetként nagyon fontos az a szakmai közösség, melyet a hálózat képvisel, hiteles és szakmailag profi kollégákkal tudunk ezáltal együttműködni, közösen ötletelni. Az ember úgy érzi, hogy nincs egyedül, minden szakmai és egyéb kérdésekben is van kihez fordulni, és nagyon sokat segítenek akár a régiós szervezetek, akár más régiók partnerszervezetei. 

Nem csak mint partnerszervezet képviseled a hálózatot, hanem régiós koordinátora is vagy a dél-alföldi régiónak.

2013-ban adta be szervezetünk első alkalommal a régiós koordinátori pozícióra a szakmai pályázatot. Azóta minden évben jelöltetem magam régiós koordinátornak, és a régiós partnereim immáron nyolcadik éve fejezik ki bizalmukat, és adják le voksukat mellettem. Nagyon fontosnak tartom, hogy a régióban levő partnerszervezetekkel jó a szakmai kapcsolatunk, és jelenleg a dél-alföldi régióban egy olyan csapat működik, akikkel jó együtt dolgozni, segítik egymást szakmailag és emberileg is. Az is tény, hogy ez nem volt mindig így, és bizony abban az időszakban többször is megfordult a fejembem, hogy biztosan kell-e ez nekem az egyéb szakmai munkám mellé? A mostanra kialakult helyzetben viszont, a jelenleg aktív partnerekkel annyira jó a kapcsolat, hogy kimondottan élvezem a kihívást, amit a régiós koordinátori feladatok jelentenek.​

Mit jelent neked a nemzetköziség, az európai lehetőségek, illetve az ifjúság?

A fiatalok kimondottan a célcsoportunkat jelentik. Nagyon fontos számunkra, hogy minden őket érintő információval tisztában legyünk, és sikeresen el is juttassuk hozzájuk ezeket az ismereteket. Az évek során az információk mennyisége folyamatosan nőtt, igyekeztünk vele lépést tartani, és folyamatosan – elsősorban – személyes tanácsadás keretében az ifjúság rendelkezésére állni. Az első mobilitási projektünk még a Fiatalok Lendületben Program keretében valósult meg, egy ifjúsági kezdeményezés keretében. 2010-2011-ben pedig egy demokráciaprojektet álmodtunk meg, amely már a meglevő tudásunkra épült. Nem csupán az általunk begyűjtött információk segítették ezeket a projektfolyamatokat, hanem a hálózat szakmai támogatása, a Mobilitás Ifjúsági Szolgálat munkatársainak tanácsai is közrejátszottak a sikeres megvalósításban. 

Hogyan próbáljátok megszólítani a fiatalokat?

Nem rohanjuk le egyből őket projekt- és pályázási ismeretekkel. Először beszélgetünk velük, hogy szeretnének-e utazni, avagy világot látni, miközben tanulhatnak is. Ezt követően rátérünk a részletekre, arra, hogy mindehhez ösztöndíjat, támogatást is lehet igényelni, pályázhatnak különböző nemzetközi mobilitási programokra. A fiatalok egy részét nagyon  nehéz mozgosítani, de ha már belekóstolt ezekbe a lehetőségekbe, akkor mindig újabbat keres. Egy fiatalt általában egészen a projektötlet megszületésétől kezdve végigkísérünk a projekt megvalósításának, majd lezárásának útján, és természetesen ezután is rendelkezésükre állunk az újabb lehetőségek megtalálását, illetve egyéb hazai lehetőségek felkutatását segítve. Vagy akár csak egy kis beszélgetésre is nyitottak vagyunk bármikor.

Milyen nemzetközi tervei vannak az egyesületnek?

Szeretnénk előbb-utóbb külföldi önkéntest fogadni, mivel ez nagyon sok pluszt adna az egyesület tevékenységéhez. Szervezhetnénk nyelvi klubot, megismerhetnénk az önkéntes kulturáját, a fiataljaink is megmutathatnák milyen magyar fiatalnak lenni, itt élni, külföldi fiatallal együttműködni. Valamint ötletelünk azon, hogy milyen helyi problémára reflektáljunk, mi legyen az a kreatív ötlet, melyet szolidaritási projekt keretében megvalósíthatnánk a fiatalokkal, illetve ők a mi segítségünkkel.

Végül még két kérdést szeretnék feltenni neked. Mi volt a legjobb, Eurodeskhez kapcsolódó élményed? Mit neveznél meg a hálózat legfontosabb értékeként?

A legemlékezetesebb élményem az egyik Eurodesk Országos Találkozó volt. Együtt voltak új és régóta az ifjúsággal foglalkozó szakemberek, nagyon jó hangulatban telt, és mind szakmailag, mind pedig emberileg nagyon sokat tanultunk egymástól. A legnagyobb értéke a hálózatnak mindaz a tudás, ismeret, amely az elmúlt 30 évben felhalmozódott, emellett az a lehetőség, hogy mi, szakemberek egy közösséget alkothatunk. A hálózat folyamatosan mozgásban van, jól működik, és képes újra és újra megújulni.


Ha nemzetközi programok és lehetőségek iránt érdeklődnél, keresd a gyulai Mi egy Másért Egyesületet vagy a hozzád legközelebbi Eurodesk partnert. Elérhetőségieket oldalunkon a Partnerek fül alatt találod meg.

'



Megosztom

Egységes európai portál segíti az álláskeresőket - Elérhető az új Europass online platform

Elindult az europass.eu oldal, amely számos szolgáltatással várja az álláskeresőket, tanulni vágyókat, munkáltatókat, tanárokat, oktatási intézményeket és karriertanácsadókat. A digitális platform nemcsak az önéletrajzírásban, hanem az álláskeresésben és a tudatos karrierépítésben is segíti a felhasználókat. Ezzel együtt modernebb megjelenést kapott az Europass önéletrajz is, amely már 15 éve van jelen Európában.

Eurodesk történetek: Karrier, Kahoot és a szülőség - 1. rész

Interjú Maczó Józseffel, a veresegyházi Támaszpont MOPKA munkatársával.

Eurodesk történetek: Karrier, Kahoot és a szülőség - 2. rész

Interjú Maczó Józseffel, a veresegyházi Támaszpont MOPKA munkatársával.